About the Program

The Plastic Arts program will provide students with comprehensive academic training that will allow them to learn about the techniques used in plastic arts. At the same time, students will become familiar with research practices that will foster the development of their thinking so they communicate through the use of contemporary artistic languages.

Today’s technological advances have changed the way we create art. At Bellas Artes University Foundation, our professors use technology as a medium to explore different plastic languages in a creative way. Additionally, we use technology’s communicative potential to express and recreate reality, through the use of virtual spaces and global communication networks.

Areas of Emphasis

Our society needs professional artists who can be cultural managers and who possess research skills and use them for their artistic process and other socio-cultural areas. These professionals must have leadership qualities in order to propose and develop social projects.

In order to fulfill this need, our study program offers two areas of emphasis:

A plastic focus, which belongs to the traditional art languages —painting, drawing, sculpture, body, urban art, engraving—.

And a digital focus, which brings creation to the new media —photography, digital sound, digital image, video, digital multimedia—.

Our curriculum favors interdisciplinary exchanges, interinstitutional projects, artistic production, and social projection, based on a high-quality research platform.

Our Graduates

Bellas Artes University Foundation’s Plastic Arts professionals will be able to work as:

  • Artwork producers.
  • Participants in the art market.
  • Cultural projects coordinators.
  • Consultants in creative, cultural and educational projects.
  • Researchers for the creation at the visual and urban environment.
  • Consultants or curators at art galleries, museums and art schools.

Plan de Estudios

Semestre

1

Total Créditos

18

  • DIBUJO BÁSICO
  • TALLER DE PINTURA I
  • TALLER DE ESCULTURA I
  • FUNDAMENTOS DE FOTOGRAFÍA
  • SEMIOLOGÍA
  • HISTORIA DEL ARTE
  • CATEDRA BELLAS ARTES

Semestre

2

Total Créditos

18

  • TALLER DE DIBUJO II
  • TALLER DE PINTURA II
  • TALLER DE ESCULTURA II
  • ESTUDIO FOTOGRÁFICO
  • TALLER CREATIVO
  • MODERNO – CONTEMPORÁNEO
  • LECTOESCRITURA

Semestre

3

Total Créditos

18

  • TALLER DE DIBUJO III
  • TALLER DE PINTURA III
  • TALLER DE ESCULTURA III
  • FOTO ARTE
  • FUNDAMENTOS DE
    INVESTIGACIÓN
  • CULTURA AUDIOVISUAL
  • ELECTIVA I

Semestre

4

Total Créditos

18

  • TALLER DE DIBUJO IV
  • TALLER DE PINTURA IV
  • TALLER DE ESCULTURA IV
  • IMAGEN DIGITAL
  • ANTROPOLOGÍA VISUAL
  • ARTE LATINOAMERICANO
  • ELECTIVA II

Semestre

5

Total Créditos

16

  • TALLER GRÁFICO I
  • TALLER CUERPO Y ESPACIO
  • MULTIMEDIA DIGITAL
  • TALLER DE PROFUNDIZACIÓN I
  • ESTÉTICA
  • ADMINISTRACIÓN Y GESTIÓN

Semestre

6

Total Créditos

16

  • TALLER GRÁFICO II
  • VIDEO I
  • TALLER DE PROFUNDIZACIÓN II
  • MUSEOLOGÍA
  • ECONOMÍA CREATIVA
  • ELECTIVA III

Semestre

7

Total Créditos

16

  • TALLER AMBIENTE URBANO
  • VIDEO II
  • TALLER GRADO
  • CURADURÍA Y MUSEOGRAFÍA
  • PENSAMIENTO ÉTICO Y POLÍTICO
  • EMPRENDIMIENTO E INNOVACIÓN

Semestre

8

Total Créditos

12

  • PRÁCTICA
    EMPRESARIAL,
    TRABAJO DE
    GRADO O
    PROYECTO DE
    EMPRENDIMIENTO

Examen de Ingreso

1
2
3
The entrance exam has two sections that are followed by an interview. The first part of the exam is theoretical: this section includes logical reasoning and reading/writing skills.
The second part of the exam is a practical test: it consists of making a drawing about a specific topic.
Lastly, applicants will have an interview with the Program Director.

Faculty

Faculty members of the Plastic Arts program at Bellas Artes University Foundation specialize in the subjects they teach. Our professors are committed to our students’ learning process; they will pass their knowledge onto them, while imparting personal and professional values.

Our professors are trained to teach academic and pedagogical processes, through teamwork and communication among different disciplines.

Presentación de la reforma

El mundo está en permanente transformación y los procesos educativos en sus diferentes niveles no son la excepción. Constantemente aparecen nuevos modelos pedagógicos ajustados a la realidad y las necesidades contemporáneas.

La Fundación Universitaria Bellas Artes, consciente de esta realidad, evalúa sus procesos académicos actuales y en consecuencia decide reformar su modelo pedagógico y metodológico en sus programas de pregrado en la búsqueda de unidad entre ellos con miras a la implementación de una metodología por competencias que permita cimentar un Proyecto Educativo Institucional más moderno, activo e integrador y que permita una mayor flexibilidad en el trabajo autónomo del estudiante apoyado en las Tecnologías de la Información y la Comunicación. La reforma busca la generación de un egresado profesional en Diseño Visual más autónomo, reflexivo, con capacidades proyectuales, investigativas y de gestión y administración en Diseño.

El Diseño Visual comunica informaciones, hechos, valores e ideas para la sociedad, en un proceso donde intervienen factores socioculturales, perceptivos, estéticos, tecnológicos y ambientales, entre otros, a partir de los cuales se ha especializado cada vez más en el campo específico de la formación. La profesión permite la exploración del lenguaje visual, dando la posibilidad de crear códigos, expresiones y medios para transmitir el mensaje de diversas formas, posibilitando la legibilidad e interpretación de datos y elementos gráficos, visuales y multimediales.

En el marco del desarrollo de una reforma curricular que adopta un modelo pedagógico activo, se plantea la revisión de la malla de ocho semestres con el objetivo de incorporar al interior del programa el modelo de educación por competencias. Con esto se busca la optimización del modelo enseñanza-aprendizaje, promoviendo en el estudiante el sentido investigativo, la construcción de conocimiento significativo y la autonomía en el desarrollo de procesos y la toma de decisiones. Esto vez significa un cambio en el perfil de egreso en cuanto a su estructura, puesto que en este modelo el Diseñador Visual será un egresado competente en diferentes niveles del enfoque complejo, en consonancia con el Proyecto Educativo Institucional (PEI) y el Proyecto Educativo del Programa (PEP).

Esta reestructuración da paso a lo que en la institución se ha denominado tronco común, un grupo de ocho materias dentro de las mallas curriculares de los diferentes programas que permiten a su vez una disminución en el número de créditos totales del programa, pasando de 141 créditos a 130.